יום הזיכרון הוא מועד שנתי המוקדש להנצחה ולכבוד של הנופלים במערכות ישראל ובפעולות האיבה. זהו יום בו אנו עוצרים לרגע מהשגרה, מתכנסים עם המשפחות והחברים, ומקדישים זמן ומחשבה לזכרם של אלו שנתנו את חייהם למען המדינה והעם.
יום הזיכרון מתאפיין בטקסים ממלכתיים, טקסי זיכרון בבתי עלמין צבאיים, בתי ספר, מוסדות חינוך וארגונים שונים ברחבי הארץ. טקסים אלו מהווים הזדמנות להתכנס יחד, להקשיב לסיפורים האישיים של הנופלים ולהתחבר לערכים שהובילו את גיבורים אלה לפעול. זהו יום שמחזק את תחושת האחדות והסולידריות בקרב כלל האזרחים.
ההיבט החינוכי של יום הזיכרון אינו מסתיים בטקסים בלבד. זהו יום שבו מועברים שיעורים והרצאות בבתי הספר ובמרכזים קהילתיים, מתוך כוונה להעמיק את ההבנה של הדור הצעיר על חשיבותו של היום ועל מהותם של הערכים הלאומיים והאישיים שנמצאים בבסיסו. באמצעות סיפוריהם של הנופלים, מתפתחת בקרב התלמידים תחושת אחריות כלפי המדינה והחברה.
בנוסף, יום הזיכרון הוא הזדמנות להעניק מקום של כבוד למשפחות השכולות, אלו שנשארו מאחור אך ממשיכות לשאת בגודל האובדן. עבורם, זהו יום שמסמל את ההכרה וההערכה של החברה כולה כלפי הקרבתם.
בסופו של דבר, יום הזיכרון הוא לא רק יום של עצב וכאב, אלא גם יום של תקווה ותחושת חזון משותף. זהו יום שמזכיר לנו את חשיבותה של המורשת המשותפת שלנו, ואת המחויבות שלנו להמשיך ולשמור על המדינה ולפעול למען חברה טובה וצודקת יותר.
